ايجاد تعهد در كارمندان
دیگر امکان ندارد که کارمندان تمام عمر خود را در یک شرکت مشغول به کار باشند، بنابراین
مدیران تجارت امروزی باید بیشتر تلاش کنند تا استعدادهای موجود در شرکت خود را حفظ
کرده و در کارمندان تعهد ایجاد کنند. کاری که با توجه بی تعهدی و بی مسئولیتی نیمی
از نسل جدید ایران اجتناب ناپذیر است.
کارمندان متعهد برای موفقیت شرکت حیاتی هستند.
وقتی افراد در شغل خود احساس موفقیت می کنند قدم فراتر گذاشته و به سازمان نیز کمک
می کنند تا بهبود پیدا کند. آنها تخصص خود را به اشتراک گذاشته، اختلافات را حل کرده،
پیشنهادات مثبت داده، روحیه را افزایش داده، به همکارانشان کمک کرده، در منابع صرفه
جویی کرده و هزاران کار دیگر انجام می دهند تا سازمان نیز رشد کند. به نظر من اگر فرد
احساس رضایت و موفقیت از شغل خود داشته باشد به رفتارهایی دست می زند که باعث اثربخشی
بیشتر افراد دیگر و سازمان می شود و در نهایت فروش شرکت
را بالا برده و تولید با هزینه های کمتر انجام
می شود. در آخر اگر چنین اتفاقی رخ دهد همه چیز بهتر خواهد بود.
برای اینکه از این موهبت استفاده کنید باید زمانی را برای درک نیازهای کارمندان صرف
کرده و خواسته های آنها را برطرف کنید. شما هر نوع رابطه ای که داشته باشید اگر رابطه
نیازهای شما را برطرف کند احتمال ادامه دادن این رابطه بیشتر می شود. تعهد بسیار تحت
تأثیر انعطاف پذیری و توجه فردی است.
چهار روش زیر می توانند به شما ایجاد تعهد در هر کارمندی کمک
کنند:
1. زمان بیشتری را در فرآیند استخدام صرف کنید. استخدام
کردن به زمان زیادی نیاز دارد اما اعمال فرآیندی سنگین زمانی نتیجه می دهد که شما فرد
مناسب را پیدا کنید. سازمان ها و افراد باید با هم سازگاری خوبی داشته باشند. هر چقدر
که در ابتدای کار و انتخاب افراد بیشتر دقت کنید، تعداد افراد کمتری را در انتهای کار
از دست می دهید. کارمندانی که خصوصیاتشان با سازمان همخوانی بیشتری دارد ، به شما تعهد
بیشتری پیدا کرده و به تلاش کمتری برای نگه داشتن آنها لازم است.
در زمان استخدام کردن افراد منتخب را به تیم کارمندان خود معرفی کنید. از کاندیداها
بخواهید تا به عنوان نمونه پروژه ای را برای شما انجام داده یا نمونه هایی از کارهای
خود را برای شما بیاورند و حتما شخصیت آنها را بررسی کنید. مطمئن شوید ارزش های آنها
با ارزش های سازمان همخوانی دارد. اگر اهداف شخصی افراد با هم تطابق داشته باشند تیم
را صمیمیت بیشتری کار می کند و فرهنگ کلی تیم بالا رفته و در نتیجه مهارت هایشان افزایش
پیدا می کند.
2. کیفیت کار کارمندان خود را ارتقا دهید. رابطه
کاری خوب باید برای شما و کارمندانتان سودمند باشد. یعنی کارمندان باید فرصت داشته
باشند تا مهارت های حرفه ای خود را افزایش دهند. بسیاری از شرکت ها نگران اند که بعد
از صرف هزینه و زمان برای کارمندان آنها استعفا بدهند اما این مسئله اشتباه است. نباید
کارمندان را به زور در شغل های خود نگه داشت. هر چه کارمند بیشتر احساس کند آزادی داشته
و هر وقت خواست می تواند استعفا دهد، احتمال اینکه با میل قلبی به کار خود ادامه دهد
افزایش پیدا می کند.
مدیران مهم ترین منبع رشد و ایجاد انگیزه هستند. رابطه با مدیر یکی از شاخص های مهم
باقی ماندن کارمندان در مشاغل است. مطمئن شوید که مدیران شما آموزش کافی برای ایجاد
انگیزه در کارمندان را دیده اند و تخصص آنها به همه افراد کمک می کند فرصت هایی برای
رشد خود ایجاد کنند.
3. راه های زیادی برای پیشرفت در نظر بگیرید. نیازهای
کارمندان شما همیشه در حال تغییر هستند و شما می توانید با پاسخ گفتن به این نیازها
بوسیله فرصت های گوناگون حس تعهد را در آنها برانگیزید. شما می توانید فرصت هایی ایجاد
کنید که افراد مطابق با توانایی ها و مهارت هایشان رشد کنند. برای مثال بسیاری از برنامه
نویسان کامپیوتر دوست ندارند مدیریت انجام دهند اما می خواهند در حرفه خود رشد کنند
بنابراین شرکت های فن آوری معمولا دو انتخاب را در پیش رویشان می گذارند. آنها باید
انتخاب کنند که آیا دوره مدیریت را می گذرانند یا اینکه می خواهند در دوره فنی شرکت
کنند.
شما می توانید پا فراتر گذاشته و به کارمندان کمک کنید مطابق مهارت هایشان در بهترین
مقام شغلی قرار گیرند و یا به آنها اجازه دهید در پست های متفاوت کار کنند تا نقاط
ضعف و قوت خود را تشخیص داده و تصمیمی آگاهانه بگیرند. اگر انعطاف پذیری کافی داشته
باشید می توانید هر چه بیشتر شغل افراد را با نیازهای آنها همسو کنید.
4. کارمندان را تشویق کنید تا در تصمیم گیری ها شرکت کنند.
با ایجاد حس آزادی و کنترل تعهد کارمندان را افزایش دهید. وقتی افراد احساس
می کنند به آنها اطمینان دارید، به این حس پاسخ می دهند. حتی ممکن است بخواهید بعضی
از کارمندان واجد شرایط در منزل کار خود را انجام دهند. اجازه دهید کارمندان بعضی از
تصمیم ها را با استقلال کامل بگیرند. برنامه های کاری را طوری طراحی کنید که با نیازهای
خانواده آنها همخوانی داشته باشد. زمان هایی را برای رسیدگی به خانواده در برنامه کاری
جای دهید. این آزادی ها نشان دهنده اعتماد به نفس است و به کارمندان اعلام می کند که
شما به نیازهای آنها توجه می کنید.
اعتماد جزء کلیدی هر جامعه است. بدون اعتماد سازمان ها از حرکت می
افتند. شرکت هایی که اعتماد می کنند، مدیریت هایی با سخت گیری کمتر دارند و بنابراین
خلاقیت در آنها افزایش پیدا کرده و رضایت کارمندان آنها بیشتر است. همین طور این شرکت
ها قدم فراتر گذاشته و محیط کاری خود را طوری طراحی می کنند که تمامی افراد آن احساس
آسایش کنند. همین مسئله باعث افزایش تعهد کارمندان شده و آنها نمی خواهند استعفا داده
یا شرکت را ترک کنند.
مطالب مرتبط